EȘTI MULȚUMIT GARDISTULE?

 

SCURT ESEU de COSTEL GĂLĂȚEANU

din lucrarea ” GÂNDURI DE CAMARAZI” apărută la EDITURA DacoRomana in 2010, autori :TUDOR MARIAN, LAURENȚIU DINU, COSTEL GĂLĂȚEANU și CONSTANTIN TRAȘCĂ

14 decembrie 2010

Seara geroasa de Decembrie 2010! In aceasta seara GEO STROE ne-a dat termenul maxim de a fi gata cu manuscrisele corectate pentru lucrarea ce pare a prinde contur. Câțiva foști gardiști se reîntâlnesc în paginile unei lucrări cu mici eseuri scrise de ei.

Practic pentru unii dintre noi s-au folosit “materialele “ postate pe pagina special destinata rezerviștilor din Sectorul 6 al CAPITALEI , afiliați la SCMD. Nu știu cât de mult ne identifica pe noi ca fiind gardiști aceasta lucrare!Cred ca foarte putin. Pentru ca acolo nu ne-am bătut pentru drepturile noastră ca gardiști ci ca foști ofițeri ai Armatei romane, astăzi rezerviști cu tâmplele albe.

Poate sa recunoașteți calitățile de oameni și luptători adevărați care ne-au fost mai întâi identificate si  mai apoi dezvoltate pe timpul cât am activat printre cadrele Regimentului și mai apoi Brigăzii de Garda!

Am învățat multa carte în viata mea. Alții au învățat si mai multa !Ceea ce pot sa spun cu certitudine este faptul ca generația mea (generația care începea școala primara prin anii ‘60 și ieșea la pensie în jurul anului 2010)a obținut totul cu greutate și numai după ce a învățat foarte multa carte, numai după ce a trecut de multiple și felurite examene!

Este generația care s-a întâlnit de-a lungul carierei și pe parcursul derulării stagiului în grad cu schimbarea condițiilor de avansare(ca sa fii avansat in gradul următor era nevoie la început sa fii notat/apreciat la sfârșitul anului cu un calificativ de foarte bine și unul bine pentru ca mai apoi sa fie nevoie de doi ani apreciați consecutiv cu foarte bine).

Culmea este ca schimbarea condițiilor de avansare nu se făcea într-o perioada neutra ci la sfârșitul anului când trebuia sa mai pui o steluță  Va dați seama ce “bucurie” pe capul celui care nu era avansat și cu cata dragoste se uita el la colegii lui pana mai ieri cu grade egale și acum superiori în grad! Si acum iată” surpriza finala “ oferita de politicienii timpului generația căreia i se schimba condițiile de  a beneficia de pensia dorita și meritata, pensia care sa ii ofere fostei cătane pe viata posibilitatea de a-și lua medicamentele pentru a-si obloji bolile și rănile dobândite de-a lungul unei cariere de zeci de ani sub drapelul tricolor .Pensia care sa ii asigure demnitatea unui trai linistit , bucuria de a se plimba cu nepoții prin parc, demnitatea de a fi respectați în societate pentru abnegația , cinstea și dăruirea cu care și-au îndeplinit datoria acolo in garnizoana unde l-a repartizat partidul de la putere(mai întâi PCR iar după anii 90 hoții care au devalizat și vândut țara pe nimic)!

Ca sa va introduc putin in atmosfera anilor ’60, as aminti ca atunci au apărut Beatles, BREJNEV castiga puterea politica in fosta URSS în locul lui VOROSILOV, americanii erau prinși cu”cioara vopsita” fiindu-le capturat un avion de recunoaștere de tipul U2 (avion-spion) deasupra URSS, ELVIS  PRESLEY se întoarcerea acasă din armata iar in septembrie începeau JOCURILE OLIMPICE de la ROMA unde românca IOLANDA BALAS câștiga aurul olimpic la înălțime cu 1,85 m…..

La noi  cel mai important eveniment a fost vizita lui HRUSCIOV la BUCUREȘTI la invitația lui GHEORGHE GHEORGHIU DEJ, prilej cu care cei doi lideri de partid și de stat au convenit ca ar fi cel mai bine dacă trupele sovietice staționate în ROMANIA  s-ar întoarce acasă în URSS.

Vorbind mai” pământește” pot sa va spun ca pe Bulevardul Muncii unde locuiam(la vreo doua stații de tramvai de fostul stadion 23 August devenit mai apoi stadionul NATIONAL) nu existau decât doua televizoare . Noi aveam un RUBIN 102 la care se vedeau destul de bine jocurile CAMPIONATULUI MONDIAL de HOCHEI grupa A la care era prezenta și naționala ROMANIEI (este adevarat ciuca bătăilor cu scoruri de 18-1 ,12-0 etc dar eram acolo cu URSS ,CEHOSLOVACIA ,SUEDIA si  SUA). O bere costa 1,50 lei,vestita “EUGENIA” care se fabrica și atunci costa 65 de bani  iar biletul de tramvai era 30 de bani la clasa intai, indiferent de distanta.

In fiecare duminica mergeam sa cumpărăm gheata (frigiderele au apărut mai târziu . Se spune ca pe acea vreme la noi era cam a treia – a patra generație în pantofi(pana atunci pe la sate unde trăia marea majoritate a romanilor gumarii , opincile sau picioarele goale erau la moda).

A urmat școala generala (cu o scurta pauza și pe la MIHAI BRAVU , la jumătatea distantei intre BUCUREȘTI și GIURGIU (tatăl meu ,VASILE , la rândul lui ofițer  de antiaeriana , a lucrat vreo doi ani si pe acolo) . Apoi,  copilăria și mai apoi tinerețea mea s-au frânt brusc, plecând mai întâi la BREAZA la Liceul Militar iar apoi la SIBIU la Școala de Ofițeri de Artilerie Terestra și Topogeodezie.

Si iată-ma tânăr locotenent , într-o zi frumoasa  de septembrie prezentându – ma pe fosta strada Ho – și – Min la poarta Regimentului de Garda unde am fost repartizat sa iau comanda unui mic pluton antitanc . Alături de mine mai erau încă alți 27 de tineri locotenenți de diferite arme multi dintre ei foști colegi de-ai mei, ba de liceu,  ba de școala militara. Frumoși și eleganți de spărgeau fetele de la APACA geamurile la troleibuze , dimineața , când treceau la munca prin fata regimentului.

Tatăl meu ,Dumnezeu sa-l odihnească dar și mama se făceau ca sunt suparăți când ii întreba lumea de sănătate prin fata blocului sau pe la piața la MOGHIOROS .

–        Ce faci nea Gălățeanu?

–        Ce sa fac domnule?Sunt supărat ! A ieșit fi -miu locotenent și l –a repartizat !

–        Unde domnule ?

–        Ei, nu în București !

–        Da unde domnule ?

–        In cartier domnule , în Drumul Taberei , la Regimentul de Garda !

–        Hai mai nea Vasile da șugubăț mai ești!. Bravo, domnule! Pai acolo iese om domne’ la  ONIȘOR asta! Acolo se face armata!

Despre colonelul ONIȘOR  comandantul regimentului , știa toată ROMANIA de la televizor, pentru ca aspecte de la primirea șefilor de state care ne vizitau țara se dădeau întotdeauna , în direct! Iar fragmentul magic”Sunt comandantul gărzii ,colonel ONIȘOR “ il știa si il “recita” toată lumea!

–        Da domnule se face , știe toată lumea!Si tata pleca mai departe , mulțumit , cu inima cât un pepene ! Si mândru nevoie mare de fiul lui(peste ani si ani ,si fii-su ala micu ,Valentin, l-a trimis soarta la aceeași unitate ca si comandant al unei mici structuri de paza securitate și intervenție!

Reîntâlnirea cu foștii colegi în curtea regimentului a fost emoționantă  Ne-am îmbrățișat ca niște vechi camarazi, am mai ras, am mai povestit…..

Nici nu ne-am dat seama când în fata întregului pluton de tineri locotenenți a apărut un tânăr căpitan pieptos si cu “ țâfnă”.

–        Fetelor aveți impresia ca ați venit aici la scoală de maniere elegante? Va înșelați ! Aici ati venit la o unitate de elita unde trebuie sa scoateți soldați de elita.!

Hopa ! Odată mi-a pierit zâmbetul de pe fata ! In acest timp mai cădea câte o castana peste cascheta “nearanjata” ! Ne-am dat câteva coate intre noi cu Sorin Oprea , am ridicat sprâncenele în semn de pericol înspre Doru Cozianu, Iulică Boeru , Dan Blându și toți ceilalți din formație!

-Iata programul convocării , continua căpitanul CHELARU viitorul număr 1 al Armatei Romane (cu care de fapt m-am mai întâlnit la Statul Major General fiindu-i subaltern direct!) . Peste zece minute ne vedem în aceasta ținuta la baza sportiva!

Ținuta era cu veston și centura și cu …cizme! Iar “baza sportiva” era formata dintr-o bara fixa , o frânghie și niște paralele amărâte din fier !

Nu ca as fi fost eu mare sportiv dar m-a bufnit iar rasul când am văzut aceasta bijuterie la asa unitate de elita! Si începe treaba.

-Va arat mișcarea ! Își da CHELARU jos cascheta , se descheie la veston și pac se urca pe frânghie fără ajutorul picioarelor!

Dupa aia , fuge la bara fixa, da vestonul jos , face vreo trei urcări prin răsturnare urmate de câteva flotări la paralelele acelea din fier.

-Gata fetelor , împărțiți-va pe ateliere ! Sa va vad!

Ce sa vezi tata ? Nu mai zâmbea nimeni! Mai cădea câte o castana, în cap, ca dădusem jos caschetele!

Dupa ce ne-a făcut praf și pe la instrucție de front, gata ne-au ieșit din cap aerele de mari comandanți . Si asta a durat trei zile .Timp în care prin fata noastră au mai trecut si alți “duri”.Era clar.De aia  eram într-o unitate de elita .Aici toată lumea transpira .La propriu ! La munca.La instrucție!

Marea acomodare a durat trei zile ca după aia a trebuit sa plecam la subunitățile noastre! Cu domnul CHELARU m-am mai întâlnit in direct odată când ne-a dat la toți subordonații câte o hârtiuța pe care era înscris un itinerar. Batalionul ieșea cu toată tehnica în raionul de alarma! Pe atunci era si benzina si motorina iar comandanții de subunități știau pe “ce se bazau”.

La subunitate am nimerit la lt.MATEESCU! Un oltean isteț  orgolios și priceput în ale milităriei. Nu suporta sa i se facă observație de către șefi! Aici intervenea altceva! Mândria și orgoliul de arma! Vezi doamne , ofițerul și soldatul artilerist făceau cât 5 infanteriști la un loc ! Dacă erai artilerist trebuia sa fii in stare sa mergi cu țigarea aprinsa pe sub apa ca rusul MATRUSOV! Si asta nu era ideea si concepția lui MATEESCU! Asa  se socoteau și se purtau/mândreau artileriștii !

Mateescu era si un bun pedagog pe deasupra . Având în vedere ca toți ne schimbam și trăiam în aceeași încăpere pe timpul cât nu eram cu soldații ,

apela deseori la diferite trucuri! Sa spunem ca ne controla caietele de programe . Bineînțeles ca nu totul era perfect ca dacă era se aplica principiul  “de ce nu ai basca “ și tot nu era bine!  Ei , ce făcea olteanul nostru?

Ca orice comandant avea caietul lui cu însemnări personale! Despre Blându  despre Gălățeanu  despre Dinescu ,despre Tapai si mai apoi Toma, despre Petrila și mai apoi despre Fugulin! Si scria asa Mateescu :

-Astăzi Gălățeanu nu a făcut însemnări asupra militarilor din subordine ! sau:

– Astăzi   Dinescu a întârziat la raportul de dimineață!

Pleca domnul Mateescu acasă și ,ca din întâmplare , lăsa caietul deschis pe masa . Pentru ca nu puteam pleca acasă înaintea comandantului de baterie (asa era concepția pe atunci) Normal ca dădeam cu nasul în însemnările comandantului nostru . Pai credeți ca  se mai întâlnea domnia sa cu ceea ce scrisese în acel caiet?  Veac!

Si uite asa  au trecut cinci ani ! Am fost și pe la școala de gradați unde era “spuma lui POSTOLACHE”.Aici am trăit mândria, ca artilerist fiind, sa merg cu garda mare pe aeroport la onor! Si atunci veneau tata șefi de state sa-l viziteze pe CEAUȘESCU! Nu ca astăzi pe Băsescu Venea și GERALD FORD,venea și BREJNEV venea și DE GAULLE al FRANȚEI da cine nu venea ?

Si în laborator (talpodrom) se transpira zi de zi !  Pe aleea din fata depozitului de muniție  vreo 350 de metri lungime , în pas de defilare iar prin spatele dormitoarelor pe aceeași distanta în pas alergător.

Ca sa nu cada pe aeroport când era căldura , la antrenament , soldații stăteau în Iulie cu fata în soare și cu arma’n prezentare câte o jumătate de ora .Fara sa miște . Cămășile erau transpirate! Ca în pozele alea care circula acum pe INTERNET de la chinezi!

Când nu eram la parada eram la câmpul de instrucție situat cam pe unde este cimitirul GHENCEA 3 acum. Pana acolo și de acolo înapoi ne deplasam numai pas alergător. Si iarăși apărea spuma pe soldați și pe tinerii locotenenți ! Ca dacă nu , însemna ca ai fost mama vitrega cu inima catifelata  cu soldatul și mai plecai o tura pas alergător ca sa te întorci “ corespunzător”. La câmpul de instrucție nu stăteam jos nici în pauze .Ca asa fuseserăm educați. Iar portharta era “biroul nostru”!

Ce ar mai fi de spus ? Ca prin 1981 am cunoscut-o pe Doina , soția mea , fata lui NIKI DRAGOI , Dumnezeu sa il ierte , maistru cizmar tot în unitate. Mai apoi , un mare comandant de oști din unitate spunea ca ma tine socru-meu pe la școli cu pingelele puse de el. Răutăți romanești cum sunt și în ziua de azi. Pentru ca răutatea nu va dispărea niciodată !

Tin minte ca in pauzele de antrenament ma întreba prin luna iulie OCTAVIAN UNGUREANU , viitor profesor universitar la  UNAP , astăzi și el venerabil pensionar și sindicalist militar

-Cate  lecții ai învățat COSTELE pana acum la politica ?

-Trei!

Numai trei?Eu știu șapte!

In programa obligatorie erau vreo 18 lecții  Si noi le învățam pe deasupra!  Si te ambiționai când auzeai ca ești în urma deși examenul de admitere era prin aprilie –mai anul următor.

Am numai cuvinte frumoase despre comandanții si colegii mei de la Garda!

Acolo am trăit ucenicia mea ca ofițer ! Împreună cu ei munceam, împreuna mergeam la revelioane , împreună cu ei învățam (pe la Universitatea Populara de exemplu ) ca sa ținem pasul cu timpul și cu exigentele vremii!       Ulterior cariera mea a avut un aspect ascendent tot timpul! Am absolvit UNAP in 1984, am fost comandant de divizion (la 29 de ani) și locțiitor comandant de regiment în unitate de artilerie , din 1988 pana în 1998, am revenit în unitatea care m-a format pentru cariera in calitate de sef de arma și locțiitor comandant de brigada iar pana în 2006 când am ieșit la pensie am fost șef al unor microstructuri în diferite direcții ale Statului Major General.

Am trecut oceanul de doua ori in diferite misiuni încredințate! Peste tot mi-am făcut datoria asa cum m-au învățat nea MISU BĂLAN  colonelul MATEI MATEI,  coloneii MIRCEA și ONIȘOR , generalul CERNAT și alți  șefi și comandanți destoinici.

Am o familie sănătoasa și ma mândresc cu băiatul meu DRAGOS-COSTIN, corporate dealer la un dintre cele mai mari bănci din ROMANIA!

Sunt mândru de militarii pe care i-am comandat, i-am instruit și i-am educat! Mi-e drag sa ma întâlnesc cu ei prin diferite orașe ale tarii și sa povestim cine știe ce întâmplare din viata noastră!

Sunt mulțumit și mândru de satisfacțiile ca militar activ (cu 16 ani de cariera lucrați la Regimentul/Brigada de Gardă).

Păcat ca nu pot spune același lucru despre actualul meu statut de pensionar definit de politicienii de la putere!

Dar am sa ma bat pentru drepturile mele pentru ca nimeni un mi-a dat nimic de pomana! Asa am învățat și de la șefii și comandanții mei de la Gardă!

SCURT ESEU de COSTEL GĂLĂȚEANU

din lucrarea ” GÂNDURI DE CAMARAZI” apărută la EDITURA DacoRomana in 2010, autori :TUDOR MARIAN, LAURENȚIU DINU, COSTEL GĂLĂȚEANU și CONSTANTIN TRAȘCĂ

9 comentarii
  1. Vio a spus:

    Recitind „eseul” , am uitat ca sunt pe un blog , si ma inchipuiam copila, pe genunchii bunicului , ascultand „povesti” de pe front din cele doua razboaie (le-a facut pe amandoua saracul si a murit de batranete). Un sfarsit de saptamana placut !

  2. A fost o „pagina ” din viata mea și a colegilor mei.Am trăit și am”ars” cu pasiune acea perioadă . Multi nu au rezistat.Efortul fizic si intelectual era imens.Era o întrecere permanenta de tipul care este mai bun.Am rămas numai cu amintirile plăcute. Pios omagiu colegilor , șefilor și comandanților care nu mai sunt!

  3. harlau625 a spus:

    Daca nu ma insel, Editura Dacoromana, apartine lui Geo Stroe (Gheorghe Stroe), fost coleg la cursul de comandanti de companie in 1975 la Fagaras, si mai apoi multi ani intr-un serviciu de informatii! Cunoscator al limbii chineze, cercetator stiintific, autor de lucrari stiintifice, a creat o fundatie care a dat multe burse unor tineri care-i sunt recunoscatori, deoarece a fost startul unor cariere de succes. Ma bucur colega ca ai publicat lucrari. Ma chinui si eu sa public o istorie a orasului Harlau in date. Greu cu banii, si greu cu inertia autoritatilor locale.
    Apropo de regimentul de garda, se pare ca Geo Stroe ca tanar locotenent a fost repartizat aici! Cat despre colonelul Onisor mi-a fost comanadant in scoala militara la Sibiu. In gluma elevii spuneau ca in vine ii circula un sange kaki! Am mai gasit un ofiter ca el, la regimentul mecanizat de la Medgidia, col. Pârlogeanu. comandantul regimentului! Mi-ai starnit multe amintiri. Cu astea am mai ramas! Sanatate si numai bine stimate coleg!

  4. Despre GEO STROE presupunerea este exacta. Pe lângă ceea ce cunoașteți despre el pot spune ca este și un desăvârșit om politic , ,un prolific autor de lucrări în domeniul istoriei naționale dar si universale un factor dinamizator al fundației e care o conduce, etc.Sunt mândru ca am asemenea prieteni.Despre col. ONIȘOR , ACELEAȘI APRECIERI ȘI DIN PARTEA MEA. Trăiește , și ne întâlnim cel putin anual.Are o prospețime și o sănătate care ne uimesc.Ar mai fi multe de spus dar…..Poate o sa mai intervină și alți comentatori.
    Cu respect,

  5. Dragos G a spus:

    l-am citit in carte insa mi-a facut placere sa-l recitesc. felicitari si keep up the good work

  6. Dorian Cuibus a spus:

    domnule galateanu ma numesc dorian cuibus si am servit patria la regimentul de garda in perioada iunie 1981 decembrie 1982 in perioada septembrie noiembrie 1981 am facut si eu parte din plutonul 2 parada la care dumneavoastra erati comandant am fost la primirile lui gaddafi gandhi carstens … poate va mai amintiti am un tablou cu plutonul de parada cu dumneavoastra.. ma bucur ca va pot scrie ,si ca domnul colonel onisor este bine aveti dreptate am facut o armata traznet dar am iesit barbati, eu va doresc dumneavoastra ,familiei si celor dragi multa sanatate

    • doina67 a spus:

      Stimate domnule Cuibus, sunt sotia Colonelului (r) Costel Galateanu.Din nefericire, sotul meu a murit pe 21.04.2013 dupa o scurta si grea suferinta, un cancer hepatic neiertator.
      As vrea sa va amintiti de el cu aceiasi placere si respect pe care el le-a avut pentru toti colegii si soldatii din subordine si sa-i pastrati o amintire frumoasa si vie.
      Va multumesc pentru cuvintele frumoase scrise pe acest blog. Sunt sigura ca daca ar mai fi trait ar mai fi avut multe de spus.
      Cu stima-Doina Galateanu.

  7. Dorian Cuibus a spus:

    Stimata doamna Galateanu ,va transmit sincere condoleante,pentru aceasta grea incercare prin care ati trecut.Dumnezeu sa-l ierte si sa-l odihneasca in pace Cu multa stima si respect Dorian Cuibus Cluj-Napoca

Lasă un răspuns

