Legătura dintre „curu” cailor si naveta spatială

 

În caz că v-ați întrebat vreodată ce legătură are coada vacii cu
ștampila primăriei… !!!
Ecartamentul standard al căilor ferate din Statele Unite este de 143,5
cm. Este un număr foarte ciudat. De ce se folosește acest ecartament ?
Pentru că așa se construiau în Anglia , iar primele căi ferate din SUA
au fost făcute de englezi expatriați.
De ce construiau englezii așa ? Pentru că primele căi ferate au fost
făcute de oamenii care construiseră tramvaiele premergătoare trenului
și acesta era ecartamenul folosit de ei. Dar de ce se folosea la
tramvaie acest ecartament ?
Atunci când au început să se facă tramvaiele, s-au folosit aceleași
scule și șabloane pe care le foloseau pentru a construi trăsuri, iar
la acestea, asta era spațierea roților. Dar de ce aveau trăsurile
nevoie de această distanță între roți ?
Ei bine, dacă ar fi încercat să folosească orice altă spațiere, roțile
s-ar fi rupt, în cele din urmă, pe vreunul din vechile drumuri din
Anglia , pentru că aceasta era depărtarea dintre șanțurile săpate de
alte roți, de-a lungul timpului.
Cine construise aceste drumuri ?
Primele drumuri ce acopereau mari distanțe în Europa (implicit în
Anglia ) au fost construite de Roma Imperială, pentru legiunile ei.
Multe drumuri au fost folosite de atunci până în ziua de azi. Iar carele
de luptă romane au săpat primele șanțuri în ele, și după aceea, toată lumea
și-a potrivit roțile după ele, ca să nu riște să și le strice.
De vreme ce carele de luptă erau făcute de romani, sau la comanda lor,
erau toate la fel, în privința standardelor.
Ecartamentul căilor ferate din Statele Unite de 143,5 cm derivă din
specificațiile originale pentru carele de luptă romane… Birocrația
este nemuritoare!
Astfel că, dacă vreodată vă întâlniți cu cine știe ce specificații
stranii și vă întrebați „de unde curu’ calului le-au scos ăștia ?”,
este perfect posibil să fie o întrebare corectă, pentru că, de
exemplu, carele de luptă romane erau făcute astfel încât lățimea lor
să fie cât fundurile celor doi cai. Astfel, am găsit răspunsul la
întrebarea de la care am pornit inițial.
Și acum partea interesantă. Când privim naveta spațială pe platforma
ei de lansare, vedem două rachete auxiliare atașate de rezervorul
principal de combustibil. Acestea sunt „Solid Rocket Boosters” – SRB.
SRB-urile sunt făcute de Thiokol, la fabrica din Utah .
Inginerii care au proiectat SRB-urile ar fi vrut să le facă mai mari
în diametru, dar ele trebuia să fie transportate cu trenul de la
fabrică până la locul de lansare. Calea ferată trece printr-un tunel,
în munți. SRB-urile trebuia să încapă în tunel. Tunelul este făcut pe
măsura căii ferate, care este, la rândul ei, cam cât „cururile” a doi
cai.
Astfel că una din trăsăturile esențiale ale propulsiei celui mai
puternic mijloc de transport din ziua de azi a fost determinată, acum
mai mult de două mii de ani, de lățimea standard a unui cur de cal!

 

 

 

 

 

 

 

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: