ARHAISME ȘI EXPRESII ARHAICE LA CUGIR ȘI ÎN ZONELE LIMITROFE

A fost o saptamana frumoasa la CUGIR. Nu a plouat decat o zi timp in care in toată țara ,”CODURILE DE VREME REA”au fost ceva la ordinea zilei.Intr-una din zile,mi-a fost dat sa aud un cuvant pe care nu-l cunoșteam. Este vorba despre „chișchinău ” care înseamna năframă,broboadă ,batic .
Cu aceasta ocazie ,mi-am amintit o expresie de-a lui CĂTĂLIN „SHOGUNUL” care spunea ca este reprezentativă pentru oraș si ca il voi recunoaște după această expresie care suna cam așa „TRAJNEASCĂ ÎN VALEA DĂII”.
Cu câteva postări in urmă( https://cugiralba.wordpress.com/2012/05/21/modificari-doom/ ) , va povesteam intr-un „pps” despre noile modificări ale limbii romane apărute in DOOM ediția a doua ,printre care ,intr-un slaid(nr.6) erau consemnate „noi intrari”(brand, broker, dealer, fitness, font, hard, link,market, master, printare, pictorial, rating, scanare,site, topless, trend, anticoncepţional, contracepţie,folk, fotomodel, fezabilitate, fiabilitate, internet,lobby, malpraxis, maxi-taxi, paparazzi, telenovelă,teletext, termopan, transfrontalier, TVA,supervedeta).Dupa cum vedeti , mare deschidere din partea celor care hotărăsc cum vorbim).
Iata cateva din motivele care m-au indemnat sa va propun aceasta tema.Adică sa postați arhaisme si expresii specifice zonei ,si daca puteți sa faceți si alte specificații colaterale legate de acestea:cand.cum.cu ce ocazie , sensul in care se folosesc sau tot ceea ce considerati necesar si obligatoriu ce inseamna.Dacă mai știți si ceva istorie legată de treaba asta ,sunteți mari de tot! Într-un fel asta ar fi un protest legat de atitudinea adoptata fata de limba vorbita în diferite zone . Adică pe ai mei ii neglijez dar ma ploconesc la tot felul de englezisme , franțuzisme , etc.
Vă doresc succes si vă aștept.
COSTEL GĂLĂȚEANU

2 comentarii
  1. Vio a spus:

    Trajneasca-n Valea Daii , pai cum credeti ca nu am citit postrea de mai sus ? De cateva zile m-am apucat sa citesc o carte ” Guvernarea din umbra ” de Jim Marrs ,si vreau sa o termin.Stiu , o sa ziceti ca nu-i o carte pt. femei , dar mie imi plac scrieri inspirate din realitate , biografii , istorice dar documentate, si aceasta carte , din anumite puncte de vedere face parte din categoria care-mi place.. Atunci sa trecem la arhaisme , si pt.ca sunt o gospodina , deocamdata cateva din „bucatarie” ; 1. boşcor , este numele la tocanita de carne; 2 . Laboş , care inseamna cratita ; 3. Cricala , inseamna ciulama … Nu stiu daca v-am spus dar si eu sunt „baraba” , dar iubesc Ardealul si in special Cugirul cu oameni, traditii, cu bune si rele. Promit sa „colectionez” si alte arhaisme sau expresii arhaice din zona. Pe curand si ….seara placuta !

    • Mulțumesc doamna VIORICA! Ati spart gheata Sper sa fie de bun augur si sa mai posteze și alții .Ar fi interesant dacă ar ști sa spuna mai multe despre cuvânt/expresie : care ar fi originea, cu ce ocazie se folosește, și tot ceea ce le trece prin cap în legătura cu cuvântul respectiv.Ca eu zic ca sunt mai interesante cuvintele pe care le vorbim noi sau le-am moștenit de la moșii noștri decât englezismele și franțuzismele care ne-au invadat!

Lasă un răspuns

