Made in Resita – Romania .

Pe fiecare piesa de metal ce compune turnul Eiffel scrie:

„Made in  Resita –  Romania „.

Putini sunt cei care stiu ca simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel, a
fost realizat dupa o tehnologie inventata in  Romania de inginerul
Gheorghe Panculescu.
Dupa ce a absolvit cursurile Politehnicii din  Zurich , inginerul
Gheorghe Panculescu ajunge sa lucreze in cadrul companiei Eiffel, la
recomandarea marelui scriitor  Vasile Alecsandri.
In 1878, Panculescu revine in  tara pentru a construi calea ferata
Bucuresti-Predeal.
In acea perioada, inginerul inventeaza un sistem de imbinare a
traverselor de cale ferata, care avea sa revolutioneze constructiile
metalice. Astfel, datorita metodei de montare a sinei pe traverse in
afara spatiului caii ferate, Panculescu a reusit sa termine lucrarea
concesionata in mai putin de un an, desi termenul de livrare era de
aproape cinci ani.

Panculescu l-a gazduit pe Gustave Eiffel*

Impresionat de proiectul inginerului roman, Gustave Eiffel se
deplaseaza special la Valenii de Munte pentru a-l intalni pe
Panculescu, cel care avea sa devina inspector general al Cailor
Ferate Romane.
Eiffel a vrut sa vada tehnologia folosita de acesta la montarea caii
ferate.
In 1879, in casa unde se afla acum Muzeul Nicolae Iorga, francezul a
fost gazduit de Panculescu si a fost impresionat de genialitatea
inventiei romanesti.
Aici, Gustave Eiffel, care avea sa devina celebru, i-a vorbit gazdei
despre proiectul sau, inaltarea unui turn iesit din comun, la  Paris
, pentru Expozitia universala din 1889.
Impreuna au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de
Panculescu la constructia turnului, folosind subansamble metalice
confectionate la sol si asamblate dupa aceea, pe masura ce se inalta
lucrarea. Interesant este si faptul ca destinul celor doi ingineri
avea sa se incheie, in acelasi an, 1922.

Cunoscut in Franta, anonim in  Romania *
Profesorul Eugen Stanescu de la Muzeul Judetean de Istorie si
Arheologie s-a numarat printre putinii cercetatori ai acestui inedit
episod.
A fost special in Franta pentru a studia cat de cunoscut este
aportul inginerului roman la ridicarea simbolului orasului luminii.
Studiind documentele acelor vremuri, profesorul a gasit un studiu
intitulat “Communication sur les travaux de la tour de 300 m”, datat
1887, in care celebrul inginer Alexandre Gustave Eiffel precizeaza
ca turnul care ii poarta numele nu s-ar fi putut construi daca nu ar
fi aflat de tehnica inovatoare folosita de inginerul roman Gheorghe
Panculescu la constructia tronsonului de cale ferata Bucuresti-
Predeal. Din pacate, numele romanului este mult mai cunoscut in
Franta decit in  tara unde s-a nascut.
Doar la insistentele profesorului Stanescu, o scoala generala din
Valenii de Munte poarta de la inceputul acestui an numele
inginerului Panculescu.

Resita

Repere de ordin geografic, administrativ si istoric oras situat in
depresiunea  Resita , pe malurile raului Barzava. Cai de acces
/feroviare/ – Caransebes (43 km),  Timisoara (98 km); /rutiere /-
Caransebes (41 km),  Timisoara (105 km) 95471 locuitori (1995).
*Istoric* vechi traditii industria le (sec.. XVIII – primele
furnale si prima locomotiva cu aburi); */turnul Eiffel din  Paris
este construit cu otel fabricat la  Resita /* .

Pe fiecare piesa de metal ce compune turnul Eiffel scrie:
„Made in  Resita –  Romania „.

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: